Utenlandske Norwegian-reisende legger igjen milliarder i Norge
Reisende med Norwegian bidrar til en meromsetning i norsk næringsliv på mer enn 13,6 milliarder kroner. De reisendes forbruk skaper dermed grunnlag for 17.000 arbeidsplasser i hele landet, primært på hoteller, restauranter og turistattraksjoner, samt i butikker. Det er hovedkonklusjonene i en ny rapport fra Menon Economics.
– Rapporten fra Menon viser at de som flyr med Norwegian til Norge, bidrar til å holde hjulene i gang i norsk turistnæring og i økonomien generelt, helt i tråd med regjerningens satsing på turisme, sier konsernsjef Bjørn Kjos i en pressemelding.
Potensialet for verdiskaping er derimot mye større, ifølge Menon Economics. Dersom Norwegian får tilgang til den såkalte «Sibir-korridoren» på vei fra Norge til Sør-Øst Asia, vil ytterligere 18.000 arbeidsplasser kunne bli skapt.
– Det er veldig gledelig å se nye tall som viser hvor mye våre reisende per i dag legger igjen av verdier for Norge. Vi vet også at potensialet for verdiskaping er enda høyere enn dette. Med 214 fly i bestilling, er Norwegian opptatt av å kunne tilby nye ruter, også til og fra Norge. Hadde Norwegian hatt overflygnings-rettigheter og samme markedstilgang som våre konkurrenter til land i Asia, som for eksempel Kina og Japan, kunne vi gitt Norge mange nye interkontinentale direkteruter. For Norge ville det betydd enda flere arbeidsplasser og økt verdiskaping, sier Kjos.
Skaper verdi i hele Norge
Med utenlandske direkteflyvninger til Oslo, Stavanger, Bergen, Ålesund, Molde, Trondheim, Bodø, Evenes og Tromsø, skaper Norwegians reisende stor verdi i hele landet. I tillegg bidrar selskapets rutenett innad i Norge til at reisende enkelt kan besøke flere spennende reisemål enkelt og til en lav pris.
Utenlandske reisende med Norwegian sysselsetter flest folk i reiselivsnæringen i Oslo (5790) og Hordaland (2199). I Oslo er verdiskapingen 3,6 milliarder kroner, mens den er på 1,4 milliarder kroner i Hordaland. Også i Rogaland, Buskerud og Oppland bidrar de til å opprettholde mange arbeidsplasser og sikre god verdiskaping.
Det er derimot i Nord-Norge og på Vestlandet Norwegians flyvninger har størst relativ betydning for næringslivet. Reiselivet utgjør her en større del av verdiskaping enn hva det gjør i andre regioner.
Stor økning i antall amerikanske besøkende
Siden Norwegian startet transatlantiske flyvninger i 2013, har et økende antall amerikanere valgt å besøke Norge. I 2013 fløy Norwegian 9000 amerikanere til Norge, mens i 2017 var tallet 95.000. Det viser at tilgjengelighet og lav pris er avgjørende for å tiltrekke seg nye reisende til Norge. Dette er dessuten en viktig målgruppe, for ifølge Innovasjon Norges turistundersøkelser oppholder de seg lengre og bruker mer penger under sitt besøk i landet.
Foto: Familie ombord på en av Norwegians 737 MAX-maskiner. Foto fra Norwegian.